Paranna tuloksiasi keskittymällä

Pari vuotta sitten golfopettajamme hokema, think box - play box, upposi minuun kuin kuumaan voihin. Minulle sanonta tarkoittaa, että kun olen kierroksella, suunnittelen peliä väylä kerrallaan vähintään pari lyöntiä eteenpäin. Teen sen aina ennen omaa lyöntivuoroani, kun odottelen teeboxin ulkopuolella (=think box). Kun olen asettunut teeboxiin pallon taakse, tyhjennän pään turhista ajatuksista ja keskityn toteuttamaan suunnitelmaa (=play box). Toimii minulla!

Teetpä asiat kentällä minkä tahansa mantran tai tottumuksen mukaisesti, varmaa on, ettei siellä ehdi muuta ajatella kuin käynnissä olevaa peliä. Suunnittelet ja keskityt lyönteihin, tavoittelet onnistumisia ja sitä hyvää fiilistä, joka onnistumisista seuraa. Fokus peliin antaa aivoille lepohetken koti- tai työstressistä.

Kun arkikuviot pyörivät vauhdilla, ruokailu muuttuu helposti kiireessä napatuksi välipalaksi tai 10 minuutin ruoka"tunniksi". Joku saattaa unohtaa syömisen kokonaan! Jos sentään muistat syödä, viekö silloin ruokailulta huomion toiseen käteen kiinnikasvanut kännykkä, selaatko päivälehteä vai hoidatko siinä sivussa pari kiireistä puhelua? Entä päivällinen, popsitko sen tv:n ääressä? Onko koskaan käynyt niin, että nouset ruokapöydästä ihmetellen: "Joko mä söin!? Oliko se edes hyvää?" Tunnustan joskus tekeväni näitä kaikkia...

Miksi ruokailuun pitäisi keskittyä?

Kesälukemistoon kuulunut kirja Health at Every Size, Linda Bacon (PhD) palautti mieleeni faktat siitä, että ruokailuun liittyvien ennakkoaistimusten kuten näköhavaintojen, tuoksujen ja itse aterian makuihin keskittyminen vaikuttaa jopa 30-40 % ruoansulatuksemme toimintaan. Ruoan näkeminen, tuoksujen havainnoiminen ja rauhallinen syöminen (vähintään 20 min.) käynnistää syljen erittymisen, ravintoaineiden pilkkomiseen tarvittavien entsyymien vapautumisen, lisää verenkiertoa ruoansulatuselimiin ja käynnistää mahalaukun ja suoliston lihassupistukset, jolla ruoka siirtyy ruoansulatuskanavassa eteenpäin.

Jos syöt kaikki päivän ateriasi niitä yhtään miettimättä tai niistä liiemmin nauttimatta, edellä mainitut prosessit eivät toimi optimaalisesti hyväksesi. Ilman niitä ruoka ei sula niin tehokkaasti kuin voisi. Huono ruoan sulaminen estää tärkeiden ravintoaineiden imeytymisen parhaimmalla mahdollisella tavalla eikä kehon kemialliset viestit kulje oikein. Näiden viestien tehtävä on kertoa aivoille, milloin kylläisyys on saavutettu ja milloin syöminen kannattaisi lopettaa. Viestinvälityksen epäonnistuminen aivoille ja kuurous kehon tuntemuksille saattaa ajaa sinut tankkaamaan kaloreita tarpeeseesi nähden liian paljon. Mitä siitä seuraa? Varmasti ainakin ähky, mutta pitempään jatkuessaan paino-ongelmia.

Hidasta tahtia hieman, ota ainakin yhdellä päivän pääaterialla ruokaseuraksi riittävästi aikaa ja mukavaa seuraa, olkoon se vaikka vain sinä itse. Kehosi kiittää!

Viimeisimmät
Arkisto

© 2020 by True Food

Rekisteriseloste

BACK TO TOP