Ikä ja painonnousu - väistämätön kohtalo?

"Syön kuin lintu ja paino vain nousee! Jokainen vuosi tuo vähintään kilon lisää. Kohta en uskalla syödä enää mitään, kun kaikki jää vyötärölle. Alkaa niin nyppiä! Onhan tässä jo kestämistä ikääntymisen muissakin haasteissa. Kyllä niiden, jotka pysyvät vuodesta toiseen samoissa mitoissa, TÄYTYY olla luonnonoikkuja...”

 

Tuoko ikä väistämättä lisäkiloja? No, ei todellakaan!

Kun kysyn asiakkaalta, mitä hän itse arvelee syyksi kilojen jatkuvaan kertymiseen, useimmiten vastauksena on hidas aineenvaihdunta tai itsekurin puute. Tai ne hormonit! Itse uskon, että syyt ovat lähinnä elämäntapojen muuttumisessa, liikunnan ja arkiaktiivisuuden vähenemisessä sekä epätasaisessa ateriarytmissä. Kerronpa, miksi asiakkaiden mainitsemat syyt eivät minulle kelpaa.

 

Ihana aineenvaihdunta

 

Hidas tai hidastunut aineenvaihdunta kuulostaa kieltämättä hyväksyttävältä ja "tieteelliseltä" syyltä painonnousuun. Tutkimustieto kuitenkin kertoo, että aineenvaihdunta hidastuu vain n. 2 prosenttia vuosikymmenessä.

Kuvitellaan, että olet n. 65-kiloinen nainen, harrastat monipuolista lihaskuntoharjoittelua ja kestävyysliikuntaa, mutta ilman selkeää liikunnallista tavoitetta, keskimääräinen kalorikulutus on n. 2400 kcal /pv. Kymmenessä vuodessa kulutuksesi laskee keskimäärin 48 kaloria. Yhden pienen omenan verran! Mitä luulisit, olisiko syy painonnousuun kuitenkin muualla kuin hidastuneessa aineenvaihdunnassa?

 

Itsekurin puute

 

Heikko itsekuri on hyvä ja helppo syy, jonka piikkiin menee monta pientä repsahdusta. Itsekuria voi kyllä kehittää. Jos treenaat sitä ihan hirveästi, kyllä se joku päivä toimii 😉!

 

Vakavasti puhuen, itsekuria voi kyllä hieman kasvattaa, mutta se on kuin lihas. Jos sitä koko ajan rasittaa, se väsyy ja lopulta pettää. Minusta ainakin tuntuisi kovin ikävältä loppuelämän kärvistely ja kädenvääntö itsekurin kanssa. Löytyisikö ratkaisu painonhallinnan haasteisiin sittenkin omista ruokailu-, ajankäyttö- ja liikuntatavoista? Mutta miten niihin voisi tarttua? Mistä pitäisi aloittaa?

 

Tee testi

 

Kesäloma on oivallinen aika hieman testata itseään. Silloin työstressi ei paina pahasti päälle ja jaksat paremmin keskittyä omaan hyvinvointiisi. Kehon tuntemusten kuuntelu on helpompaa ja muutosten onnistuminen on todennäköisempää.

 

Ota yksi, tai vaikka kaikki kolme neuvoa kokeiluun ja aloita painonnousun takana mahdollisesti piilevien syiden kartoitus. Saatat löytää ratkaisun kilo/vuosi - ongelmaan!

 

Noudata ohjeita kuitenkin ajatuksella, vähintään 2 viikon ajan. Noudattamiesi muutosten lisäksi, kirjoita ylös kokeilun aikaiset tuntemuksesi. Tee se, vaikka se tuntuisi tylsältä. Ei sitten tarvitse arvailla jälkeenpäin, oliko muutoksilla vaikutusta.

 

Kirjaa ennen ateriaa, miltä tuntuu. Esimerkiksi näin:

a) nälän aste asteikolla 0-5 (0=ei lainkaan nälkä, 5=hirveä nälkä).

b) vireystila  (väsynyt, kiukkuinen, ärtynyt, iloinen, energinen...).

 

Kirjaa aterian jälkeen:

c) Kylläisyyden tunne (sopiva olo, sopivan täynnä, liian täynnä, ähky...)

Mieti myös, pitikö lounaan jälkeen ottaa pienet päikkärit vai painuitko sittenkin ulos pihatöihin?

 

Etenkin kohta 3 tuntuu olevan naisille todella hankala. Alitajuisesti saatamme rajoittaa syömistä, vaikka riittävä energiansaanti on painonhallinnan kannalta todella merkittävä asia.

Jos epäilet, ihmettelet tai tuskailet jonkin yllämainitun asian kanssa - anna kuulua itsestäsi, olen täällä sinua varten.

 

Aurinkoa ja hyvää oloa!

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

Viimeisimmät

12.3.2019

Please reload

Arkisto
Please reload

© 2019 by True Food

Rekisteriseloste

BACK TO TOP