Kuka päättää mitä syöt?

Ravinto ja ruokailutottumukset ovat olleet jo pitkään esillä puhuttaessa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Teemme keskimäärin noin 350 päätöstä päivässä liittyen ruokaan. Peräti 85% niistä on tehty puolestamme ja vielä etukäteen, kuten työpaikan lounasravintolan tarjonta.

Onko meillä siis käytännössä valtaa päättää syömisestämme? On, tottakai!

Kun teet satoja ruokaan liittyviä valintoja päivässä, tiedätkö mitkä niistä ovat tietoista harkintaa? Entä mitkä valinnoistasi ovat puolestaan tiedostamattomia, impulsiivisia ja erilaisten ympäristön signaalien aiheuttamia?

Tiedostamaton toiminta eli autopilotti

Tiedostamaton toiminta, eli ns. autopilottimme, tekee puolestamme useita päivittäisiä päätöksiä ja sen toiminta on hyvin tarkoituksenmukaista. Se säästää aivokapasiteettiamme päivän tärkeämpiin asioihin. Autopilotin päätöksiä ohjaavat kuitenkin erilaiset ympäristöstämme tulevat signaalit ja vihjeet, jotka usein johtavat nopean mielihyvän tavoitteluun ja useimmiten epäterveellisiin valintoihin.

Näitä signaaleja ja vihjeitä tarjoillaan meille ruokakauppojen tuotteiden sijoittelulla, paistopisteiden tuoksuilla ja kassan viereen sijoitetuilla suklaapatukkahyllyillä, joiden houkutuksiin olen itsekin nälkäisenä langennut.

Jopa tilojen valaistus, lämpötila, astioiden värit ja muodot vaikuttavat siihen millaisia ruokavalintoja teemme ja miten paljon syömme. On siis täysin loogista, että autopilotilla tehdyt valinnat ajan myötä vaikuttavat hyvinvointiin ja painonkehitykseen, vieläpä usein negatiivisesti. Käsi käy keksipaketilla ihan huomaamattasi.

Opeta autopilottisi tekemään terveellisiä valintoja

Satunnainen heikkolaatuinen ateria tai yksittäiset lipsahdukset valinnoissa eivät aiheuta ongelmia samalla sekunnilla. Ongelmia ei välttämättä tule, vaikka ne toistuisivat viikkojen tai kuukausienkin ajan. Mutta jos tiedostamatta tehtyjä, terveyttä nakertavia tapoja jatkaa vuosia, vahingolliset vaikutukset alkavat väistämättä näkyä arjessa.

Hiljaa hiipimällä vyötärölle kasautuu viiden tai kymmenen kilon vararengas. Energiataso ei tahdo kantaa työpäivän loppuun, puhumattakaan illasta. Liikunta ei nappaa ja näiden seurauksena mielialakin voi valua alamäkeen. Nämä ovat jo isoja asioita työssä jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta.

Hyvinvointi- ja ravintovalmennuksella on merkillinen voima. Valmentajan kanssa sovittu tapaaminen pakottaa pysähtymään ja pohtimaan omaa toimintaa uudelta kulmalta. Se on hetki, kun keskitymme opettelemaan keinoja autopilottisi uudelleen ohjelmointiin. Opit korjaamaan sekä tietoista että tiedostamatonta käyttäytymistäsi kohti terveellisempiä valintoja. Silloin sinä päätät, mitä syöt.

Viimeisimmät
Arkisto

© 2020 by True Food

Rekisteriseloste

BACK TO TOP