Elämäntapamuutos voi olla kriisi parisuhteelle

Elämäntapamuutoksen myötä pitkäkin parisuhde voi ajautua kriisiin. Muutokset vaikuttavat aina paitsi itse muuttujaan myös puolisoon ja perheeseen sekä muuhun lähipiiriin.

Jos ja kun parisuhteessa toinen aloittaa suuren painonpudotuksen, uuden liikunnallisen elämän ja terveellisen syömisen, saattaa puoliso kokea jäävänsä lehdelle soittelemaan. Mahdollisesti hänellä herää myös pelko, että timmimpi mimmi tai äijä vaihtaakin ruokavalion lisäksi myös parinsa astetta keveämpään tai lihaksikkaampaan versioon! Puolison perusteettomat pelot ja mielessä pyörivät uhkakuvat tulevaisuudesta saattavat nousta muutoksesi esteeksi. Läheisen tuki on kuitenkin ratkaisevan tärkeää isoissa muutoksissa.

Miten estät mahdollisen kriisin, jos puoliso ei tue muutosprojektiasi?

1. Puhukaa avoimesti muutoksesta

Mitä se tarkoittaa, miksi teet sen, kuinka aiot toteuttaa sen ja mitkä ovat siitä saatavat konkreettiset hyödyt sekä sinulle että puolisolle.

2. Osallista puoliso muutokseen

Jos puolison kiinnostus muutosta kohtaan on heikkoa, yritä saada hänet mukaan pienin erin. Aktivoikaa elämää yhdessä, vie hänet iltakävelylle, tehkää aamujumppa, suunnitelkaa terveellinen kauppalista ja valmistakaa ravitseva ateria tai iltapala - yhdessä.

3. Osoita hyödyt uusista tavoista

Mieliala paranee, et kärttyile yhtä paljon, jaksat työssä paremmin, nukut rauhallisemmin, puhumattakaan terveyshyödyistä!

4. Jos muu ei auta - ole itsekäs!

Jos elämäntapamuutoksesi taustalla on selkeitä terveysriskejä eikä puoliso yrityksistäsi huolimatta tue muutoksia, ehkä jopa torpedoi niitä, ole itsekäs. Sinulla on vain yksi elämä! Älä käytä sitä kenenkään mielistelyyn.

Viimeisimmät
Arkisto

© 2020 by True Food

Rekisteriseloste

BACK TO TOP