Lautasen mitalla

 

 

 

Kerrot noudattavasi lautasmallia. Osaat rakentaa terveellisen ja tasapainoisen aterian sen avulla. Painonpudotus on kuitenkin yllättävän vaikea haaste - haave, joka antaa odottaa itseään.

 

Ravintovalmennuksessa ja painonpudotusprojekteissa on aika ajoin tarkistettava, kuinka asiakkaani ymmärtää lautasmallin. Sehän on kaikille tuttu tapa koota ateriat, eikö niin? Tutuin suositusten mukainen malli on tämä:

 

1/2 lautasesta kasviksia, raasteita, salaatteja

1/4 lautasesta hiilihydraattia: täysjyväpastaa, -riisiä, perunaa/bataattia

1/4 lautasesta proteiinia: lihaa, kalaa, kanaa, kasviproteiinia

Lisäksi ruokajuoma, leipä ja levite.

 

Lautasmalli on luotu helpottamaan terveellisen, tasapainoisen aterian koostamista. Ja noudattamalla yhden lautasen taktiikkaa, et tule syöneeksi kerralla liian suuria annoksia. Jos vielä harrastat erikseen salaatti- ja pääruokalautasia, suosittelen olemaan huolellinen pääruoan määrässä.

 

Vaikka kasaisit ateriasi vain yhdelle lautaselle, oletko koskaan kiinnittänyt huomiota lautasen kokoon? On aivan eri asia rakentaa annos halkaisijaltaan 21 cm:n lautaselle kuin 26 cm:n lautaselle. Tarkistapa joskus kotona, miltä näyttää keittoannos 15 cm:n kulhosta sen sijaan, että annostelet sen 22 cm:n keittolautaselle.  Omat mutkansa asiaan tuo se, että eri ruokapaikoissa astioiden koko ja muoto vaihtelevat suuresti.

 

Kokemus ruuan määrästä erikokoisilla lautasilla on seurausta optisesta harhasta. Suurilla lautasilla (yli 23 cm) ruokaa näyttää olevan vähemmän ja siksi saatat ottaa sitä yli oman tarpeesi. Kasvatat kalorinsaantia huomaamattasi. Olisiko tässä yksi syy painonhallinnan vaikeuksiin? 

 

Lautasen koon lisäksi myös muoto tai jopa väri voivat aiheuttaa ongelmia ruokamäärän arvioinnissa. Valkoiselta lautaselta on todettu syötävän enemmän ruokaa kuin värikkäiltä lautasilta. Mene ja tiedä, kovin vahvaa tieteellistä näyttöä ei tähän taida löytyä, mutta asiaa kannattaa joskus pysähtyä tarkastelemaan.

 

Se, että olet tietoinen, mitkä kaikki asiat vaikuttavat annoskokoosi ja sitä kautta energiansaantiin, helpottaa varmasti arjen valintoja ja tukee oikeaa painonhallintaa. Tiedät kyllä, mitä tapahtuu, jos jatkuvasti syöt enemmän kuin kulutat! 

 

 Minkä annoksen valitset? Miksi?

 

 

Share on Facebook
Please reload

Viimeisimmät

12.3.2019

Please reload

Arkisto
Please reload

© 2019 by True Food

Rekisteriseloste

BACK TO TOP