Uni ja makeansyönti

3.2.2017

Tiedätkö sen tunteen, kun tekee sairaasti mieli makeaa? Tai miksei suolaistakin...

Onko takana huonosti nukuttuja öitä? Koet ehkä nukkuneesi kyllä pitkään, mutta et välttämättä kovin syvää unta. Heikkolaatuinen ja liian vähäinen uni ja alkuyön syvän unen puute vaikuttavat ruokahalua sääteleviin hormoneihimme, leptiiniin ja greliiniin. Nämä "kylläisyys- ja nälkähormonit" reagoivat jo kahden vuorokauden heikkoon nukkumiseen lisäten ruokahalua. Tähän hormonimyrskyyn joutuvat niin miehet kuin naisetkin tasapuolisesti.

 

Jo kahdessa vuorokaudessa unenpuute vähentää myös kehon rasvanpolton puoleen! Jos kehosi polttaa rasvaa normaalisti 50 g/pv, huonosti nukuttujen öiden jälkeen se polttaa enää 25 g/pv. Kun tämän päälle lisätään hieman työstressiä, kortisoli eli stressihormoni tehostaa vielä rasvan tehokasta varastoitumista.

 

Varmista mahdollisuuksiesi mukaan riittävä unensaanti. Sillä pidät hormonitoimintasi ja perusaineenvaihduntasi tasapainossa paremmin. Levänneenä jaksat olla fyysisesti aktiivinen ja tehdä terveellisiä ruokavalintoja.

 

Muistatko sen fiiliksen, kun heräät aamulla ennen kellon soittoa ja olet täynnä tarmoa?!

 

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

Viimeisimmät

12.3.2019

Please reload

Arkisto
Please reload

© 2020 by True Food

Rekisteriseloste

BACK TO TOP