Miksi elämäntapojen muuttaminen on vaikeaa?

2.2.2017

Nappaa kolme faktaa helpottaaksesi elämäntapojen muuttamista terveellisempään suuntaan.

 

1) Päivittäin kaikesta tekemisestämme 45 % tapahtuu ns. autopilotilla. Se on myös helpotus, sillä opittujen tapojen takia meidän ei tarvitse joka askelta ja käden heilautusta tietoisesti erikseen miettiä. Toisaalta automaattiohjaus selittää myös sen, miksi suklaalevy häviää tai karkkipussi tyhjenee kuin itsestään. Eikä edes kunnon muistikuvaa jää siitä, että käsi kävi aika ahkerasti koukkimassa namipussia tai keksipakettia!

 

Opittu tapa on sekin, kun leffassa pitää olla irttareita tai ainakin poppareita tai että pitkällä automatkalla pitää olla matkaeväänä vähintään se karkkipussi.

 

2) Tutkimusten mukaan pysyvän muutoksen tekeminen, eli minkä tahansa vanhan tavan muuttaminen toiseen, vie vähintään 66 päivää. Siis vähintään 9 viikkoa. Ei kannata heittää pyyhettä kehiin vielä parin viikon yrittämisen jälkeen!

 

Kun vanha paha tapa pitää korvata uudella ja paremmalla tavalla pitää aivoille antaa aikaa muutokseen. Vaikka ne ovatkin tehokas tietokone, aivot eivät pysty käsittelemään kuin 1-2 käyttäytymisen muutosta kerrallaan. Vaatii aivoilta paljon energiaa kääntää käyttäytyminen uusiin uomiin. Älä siis aloita himourheilijan elämää suuren ruokaremontin kanssa yhtä aikaa. Malttia kehiin! 

 

3) Aivot eivät ymmärrä negaatiota. Jos hoet itsellesi "ei saa syödä suklaata, älä ota suklaata, älä osta suklaata", mitä aivosi kuulevat? "SUKLAA!". Ja näin tämä taikasana ohjaa meitä...

 

Mieli tekee meille paljon kepposia, joten sitä kannattaa aktiivisesti opetella ohjaamaan järkevään, terveelliseen suuntaan. Jos vain joskus saat kätesi pysäytettyä ennen kuin kahvipulla, tai miksei siideripullo, tarttuu matkaan, tämä pysäytys voi auttaa korjaamaan autopilotin tekemiä ratkaisuja.

Ehkä sen 2 sekunnin aikana ehdit miettiä, onko syynä mahdollisesti liian niukka tai yksipuolinen ateria, oletko ylipäätään syönyt oikeaa ruokaa koko päivänä vai onko ruokailusta kulunut yli 4 tuntia? Vai olisiko kyseessä pikemminkin jano?

 

Kun yhden kerran saat itsesi pysäytettyä ajoissa, seuraava kerta onnistuu jo helpommin. Polku uuteen käytösmalliin on kertaalleen jo tallattu!

 

 

 

 

Share on Facebook
Please reload

Viimeisimmät

12.3.2019

Please reload

Arkisto
Please reload

© 2019 by True Food

Rekisteriseloste

BACK TO TOP